sobota, 11 stycznia 2014

Trzecia szyna, asfalt i biegówki, czyli kampinoski przegląd wydarzeń

Image1. Sportowe obchody 55-lecia KPN-u
19 stycznia w Julinku obok Leszna odbędzie się Rajd 55-lecia Kampinoskiego Parku Narodowego. To właściwie nie rajd, ale trzy rajdy: na nartach biegowych (15 km) oraz nordic walking – dla początkujących (5 km) i zaawansowanych (30 km). Ilość miejsc jest ograniczona, a udział bezpłatny. Zapisy trwają do 16 stycznia. Szczegóły na plakacie obok.

Pytanie tylko, czy do Rajdu spadnie wystarczająco dużo śniegu. Na razie prognozy są dość optymistyczne. Od najbliższego poniedziałku ma złapać mróz i zostanie z nami przynajmniej przez tydzień. Szkopuł w tym, że prognozy przewidują niewielkie opady.

2. Zrobią drogę, o ile nie przydarzy się klęska
Tym bardzo trafnym tytułem "Goniec Lokalny" opisuje inwestycję na drodze powiatowej z Nowych Grochali do Leoncina. Jest spora szansa, że zostanie ona wkrótce wyremontowana. Prace będą dofinansowane ze środków rządowych, ale tylko wtedy, jeśli do czasu remontu nie zdarzy się jakaś klęska żywiołowa.

Moim zdaniem to dobrze, że droga ta zostanie wyremontowana, bo jest w nie najlepszym stanie. Z dużo większą niecierpliwością oczekuję jednak remontu drogi wojewódzkiej z Kazunia do Kamiona. Szczególnie na odcinku wschodnim jest ona w fatalnym stanie. Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że jest to droga wojewódzka, a skoro Mazowsze jest na skraju bankructwa, to raczej nie ma się co spodziewać szybkiego remontu.

3. Rozważania o trzeciej szynie
Za portalem "Rynek Kolejowy":
Niedawno informowaliśmy, iż dokument pn. „Studium rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego na Mazowszu w kontekście polityki transportowej Województwa Mazowieckiego” obejmujący perspektywę czasową do 2035 r., postuluje m.in. rewitalizację leżących na Mazowszu kolei wąskotorowych, poprzez budowę tzw. trzeciej szyny i zaadaptowanie tych tras dla ruchu normalnotorowego. Najsilniej zaakcentowano tę koncepcję w kontekście utworzenia szybkiego połączenia kolejowego Warszawy z Płockiem poprzez budowę nowej linii kolejowej Sochaczew – Wyszogród – Płock: na odcinku Sochaczew – Wyszogród można by do tego celu wykorzystać trasę kolei wąskotorowej.

Niestety, władze Mazowsza poinformowały, że na razie brak im pieniędzy, stąd ta nietypowa koncepcja nie będzie realizowana w najbliższych latach. Przy okazji przypomnę, że o tej i innych kampinoskich kolejkach pisałem w zeszłym roku w specjalnym cyklu artykułów:
Kolejowa Puszcza Kampinoska. Część I. Kolejka leśna
Kolejowa Puszcza Kampinoska. Część II. Powiatowa Kolej Sochaczewska 
Kolejowa Puszcza Kampinoska. Część III. Kolej młocińska.
Kolejowa Puszcza Kampinoska. Część 3,5, czyli errata palmirska
Kolejowa Puszcza Kampinoska, cz. IV, czyli Pendolino przez Puszczę

4. Co w "Puszczy Kampinoskiej" piszczy 
Nie wszyscy z Was mogą wiedzieć, że Kampinoski Park Narodowy wydaje własny kwartalnik. Kilka tygodni temu ukazał się jego kolejny numer (2/2013). Tematem numeru jest powstanie styczniowe (to oczywiście przy okazji niedawnej 150. rocznicy jego wybuchu). Poza tym można poczytać m.in o: żubrach w Smardzewicach, najmniejszych mieszkańcach kampinoskich kałuż czy widłakach.  

5. W blogosferze
Puszcza Kampinoska potrafi zaskakiwać. Jeśli chcecie dać się zaskoczyć polecam wizytę na blogu miniwycieczki, gdzie ukazał się niedawno interesujący i bogato ilustrowany wpis o opuszczonych miejscach w Puszczy Kampinoskiej. 

1 komentarz:

  1. Bardzo dziękuję za podlinkowanie, miło mi i zapraszam do czytania wszystkich wpisów o Puszczy na moim blogu - w grudniu też były, a kolejne nadciągają ;)

    OdpowiedzUsuń