czwartek, 17 kwietnia 2014

Wkrótce rusza sezon kolejkowy!

Thumbnail for version as of 00:37, 5 April 2012W sobotę, 26 kwietnia, sochaczewski oddział Muzeum Kolejnictwa wznawia kursy zabytkowego pociągu! Ciuchcia będzie kursować w każdą sobotę, za wyjątkiem 3 maja. Poza tym w niektóre wakacyjne tygodnie przewidziano również kursy w środy (2, 9, 16, 23, 30 lipca oraz 6, 13, 20, 27 sierpnia). W wymienione dni pociąg pojedzie bez względu na frekwencje. Natomiast, jeśli uzbiera się wystarczająco wielu chętnych ciuchcia ruszy w trasę również:
- 13,14,15,16,20,21,22,23,27,28,29,30;
- 3,4,5,6,10,11,12,13,16,17,18,20,24,25,26,27;
- 16,17,18,19,23,24,25,26,30 września;
- 1,2,3,7,8,9,10,14,15,16,17,21,22,23,24,28, 29,30,31 października.

Za bilet normalny zapłacimy 27 zł, a ulgowy – 21 zł. Dopłata za rower to 11 zł.

Jest i kiepska wiadomość. Od zeszłego w związku z poważnym uszkodzeniem na skutek ulewnych deszczów linii kolejowej Sochaczew Wąskotorowy – Wilcze Tułowskie uległa zmianie do odwołania trasa przejazdu pociągu Retro. Przejazd odbywa się teraz tylko na trasie Sochaczew Wąskotorowy – Kistki – Sochaczew Wąskotorowy (kolejka nie wyjeżdża więc poza Sochaczew :( ). Czas przejazdu wynosi ok. 50 minut.                      

Szczegóły

wtorek, 15 kwietnia 2014

Maj miesiącem biegania po Puszczy

schemat trasy bieg losiaCi, którzy lubią pobiegać po Puszczy Kampinoskiej, a przy okazji mają ochotę na nieco współzawodnictwa, powinni już zacząć trenować. W maju odbędą się bowiem trzy biegi po kampinoskich szlakach.

Pierwszy odbędzie się 10 maja. To Bieg Łosia. Rusza o godzinie 10:00 z Dziekanowa Leśnego i będzie liczył 17 km. Wpisowe wynosi 40 zł, a w dniu imprezy 50 zł (jeśli będą wolne miejsca). Limit miejsc wynosi 450. Organizatorem biegu jest Klub Sportowy Ekobiegi.pl.

http://kampinoski-pn.gov.pl/cache/multithumb_thumbs/b_1000_700_0_10___images_turystyka_plakat_b1_08.jpgJuż dzień później (11 maja) na terenie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Lesznie odbędzie się I Bieg Pamięci Żołnierzy Grupy Kampinos AK w ramach imprezy biegowo-historycznej Cross z historią w tle. Organizatorem głównym imprezy jest gmina Leszno, a Kampinoski Park Narodowy jest jednym z partnerów. W czasie biegu i atrakcji z nim związanych będzie można poznać historię żołnierzy Grupy Kampinos AK, która działała na terenie Puszczy Kampinoskiej. W programie przewidziano bieg na 10 km szlakami parku, krótsze dystanse dla dzieci i młodzieży, a także pokazy, rekonstrukcje, uroczysty apel, ognisko harcerskie i wiele innych.


Dwa tygodnie później zmagania przeniosą się do Truskawia, gdzie już po raz 7. odbędzie się Bieg Truskawki. Start 26 maja o 11:45. Trasa do pokonania: 10 km. Zawody dzieci odbywać się będą w dwóch kategoriach wiekowych;
• przedszkolaki – dzieci do lat siedmiu (cały rocznik 2008 i młodsze), do pokonania dystans około 150 m., start godz. 11:20;
• szkolniaki – dzieci do lat szesnastu (cały rocznik 2007 i starsze), do pokonania dystans około 300 m., start godz. 11:30.

Nie widać końca śmierdzących problemów

fot. Google Maps
W tym tygodniu po długiej batalii przed Krajową Izba Odwoławczą wreszcie udało się rozstrzygnąć przetarg na wywóz śmieci w pozostałych stołecznych dzielnicach. Dla mieszkańców Warszawy to w sumie dobra wiadomość... ale na pewno nie dla wszystkich. W szczególności dla tych z Radiowa, a także pobliskiego Klaudyna. Zwycięzcą kilku części przetargu okazało się bowiem Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania (MPO). W czym tkwi problem?

Ano w tym, że MPO zarządza tzw. górką śmieci na Radiowie. Teoretycznie składowisko to miało zostać zamknięte w tym roku, ale decyzją prezydent Warszawy działalność tego miejsca została przedłużona do 2016 roku. Dla okolicznych mieszkańców oznacza to więc jeszcze dwa lata życia w smrodzie. A wynik przetargu oznacza, że smród z pewnością nie będzie maleć.

Trudno się więc dziwić, że mieszkańcy – zrzeszeni w stowarzyszeniu Czyste Radiowo – wznowili protesty. W ostatni poniedziałek pod stołecznym ratuszem stawiło się ich aż 300. Jak argumentują, wysypisko to nie tylko smród, ale także zanieczyszczenie okolicznych gruntów, które osiągnęło ostatnio piątą, najniższą klasę, oraz zagrożenie dla pobliskiego Kampinoskiego Parku Narodowego (wysypisko leży w otulinie KPN). Według badań mieszkańców wody odpływające z wysypiska przekraczają dopuszczalne normy blisko trzykrotnie.

W stanowisku dla portalu Wprost.pl MPO podkreśla, że baza w Radiowie przestanie przyjmować śmieci zgodnie z założeniami, czyli do 1 stycznia 2017 r. Firma wyjaśnia ponadto, że stwierdzone przez mieszkańców zanieczyszczenie wód nie powinno niepokoić, bo te tzw. odcieki są zbierane, a następnie pompowane do oczyszczalni ścieków "Czajka".

poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Co dalej z samorządowymi projektami wokół Puszczy?

W ostatnim czasie pisałem o dwóch projektach samorządów położonych na zachód od Warszawy. Pierwszy dotyczy budowy linii kolejowej mającej łączyć warszawskie Bemowo ze Starymi Babicami, Lesznem, Żelazowa Wolą i Sochaczewem. Drugi, znacznie świeższy pomysł, zakłada kompleksowe uregulowanie gospodarki wodnej zarówno w Puszczy Kampinoskiej, jak i jej otoczeniu. Co się dzieje z tymi projektami? To wyjaśnia niedawny komunikat powiatu warszawskiego zachodniego.

Odwodnienie terenów
Pod koniec marca samorządowcy z gmin i powiatów podpisali porozumienie dotyczące opracowania studium wykonalności projektu melioracyjnego. W pierwszym etapie założenia do studium przygotują starostowie, przy pomocy ekspertów holenderskich z firmy „RDH Architekci Urbaniści” Sp. z o.o. W drodze  przetargu wyłoniona zostanie firma, która opracuje studium wykonalności. Na podkreślenie zasługuje tu solidarność działań wszystkich samorządów z terenu powiatu warszawskiego zachodniego-gminnych i powiatowego. Problemy gospodarki wodnej będą rozpatrywane w poszczególnych gminach, w ujęciu rozwiązywania problemów całego obszaru we współpracy z Kampinoskim Parkiem Narodowym.

Czym pojedziemy do Warszawy i Sochaczewa?
Projekt budowy nowej linii komunikacyjnej budzi duże zainteresowanie mieszkańców powiatu. Wiele osób ciekawi to, czym będziemy jeździć w przyszłości do stolicy i czy uda się ograniczyć ruch samochodów osobowych w okolicach Warszawy.

Pod koniec marca w Starostwie PWZ podpisano dokument dotyczący opracowania studium wykonalności połączenia komunikacyjnego przebiegającego przez tereny naszego powiatu. Wykonawcą studium jest firma z Krakowa: „International Management Services Sp. z o.o.”, która została wyłoniona w przetargu. Dokument w imieniu firmy podpisał wiceprezes zarządu Mariusz Szubra. Firma działa na polskim rynku od wielu lat, zajmowała się m.in. restrukturyzacją systemu transportu miejskiego w Gdańsku, a także zintegrowanymi planami transportu publicznego dla Poznania, Bydgoszczy i Krakowa. Jak poinformował nas Wiceprezes Szubra, opracowanie strategii wymaga w przeprowadzenia w najbliższym czasie badań terenowych. Będą wykonywane m.in. badania: natężenia ruchu ulicznego, liczby pasażerów transportu publicznego, a także długości tras przejazdów pasażerów i czasu podróży. Na terenach naszych gmin pojawią się zatem pracownicy firmy i ankieterzy.

Studium wykonalności odpowie na zasadnicze pytania: jaki środek transportu jest dla naszych terenów najodpowiedniejszy z punktu widzenia kosztów inwestycji i późniejszego utrzymania linii komunikacyjnej, a także jakie są potrzeby mieszkańców powiatu w tym zakresie. Dokument podpowie nam, czy w przyszłości będziemy przez tereny powiatu jeździć nowoczesnym tramwajem, pociągiem, czy może autobusem poruszającym się po specjalnych, wydzielonych torach, jak to ma miejsce np. w Cambridge w Anglii.

Kiedy realizacja?
Obydwa projekty – melioracyjny i komunikacyjny koordynowane są przez starostę warszawskiego zachodniego. Władze samorządowe zdają sobie sprawę, że realizacja tych zagadnień jest potrzebna mieszkańcom powiatu, prace nad nimi trwają już ponad dwa lata. Kluczem do ich realizacji są oczywiście środki finansowe. Jest to trudne w realiach „podatku janosikowego”, z którym boryka się nie tylko nasz powiat, ale również województwo mazowieckie. Jednak warto zauważyć, że nasz projekt melioracyjny znalazł się już w strategii województwa, a zagadnienia komunikacyjne również budzą duże zainteresowanie marszałka i wojewody Maz. Opracowywane dokumenty i porozumienia są potrzebne przy ubieganiu się o środki finansowe z UE. Może zatem powinniśmy być optymistami?

Obydwa projekty – komunikacyjny obejmujący trasę ok. 40 km i melioracyjny na terenach 3 powiatów, są ogromnymi przedsięwzięciami dającymi dobre możliwości rozwoju terenom okołowarszawskim. Ich realizacja nastąpi w przyszłych latach, kiedy tylko pojawią się środki finansowe. Dziś dokładną perspektywę czasową trudno jednak określić.

Jest i trzeci pomysł
W ostatnich tygodniach pojawiła się propozycja utworzenia na terenie obiektów dawnej Szkoły Cyrkowej w Julinku ogrodu zoologicznego, w którym można by na otwartych przestrzeniach oglądać rodzime gatunki zwierząt: łosie, jelenie, żubry. Dodatkowo powstałyby tam także tereny rekreacyjne. Obiektem zarządzają Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe. A zatem przyszłe trasy komunikacyjne być może będą wykorzystywane również weekendowo przez warszawiaków, którzy przyjeżdżaliby tu na wycieczki do zoo i Puszczy Kampinoskiej, co w kontekście pobliskiej Żelazowej Woli jest również dobrym pomysłem.

Oprac. na podstawie materiałów PWZ