sobota, 7 maja 2016

Rowery, kolejki i budowy, czyli majowy przegląd wydarzeń z Puszczy



fot. UTK
1. Rusza sezon na kampinoską ciuchcię
W sobotę, 30 kwietnia, sochaczewska kolejka wąskotorowa oficjalnie zainaugurowała nowy sezon! W okresie od maja do października mieszkańcy ziemi sochaczewskiej oraz turyści z Polski i zagranicy mogą ponownie wybrać się w klimatyczną podróż po wąskim torze z Sochaczewa do Puszczy Kampinoskiej. Tegoroczne wycieczki prowadzone będą według następującego programu. Start o godz. 9.50. Pierwszy punkt to zwiedzanie skansenu i sal wystawowych z przewodnikiem. Następnie turyści wsiadają do pociągu i o godz. 10.30 wyruszają w podróż do Puszczy Kampinoskiej, gdzie czeka ich wspólny spacer po lesie. O 12.25 pociąg dociera do Tułowic, a tam na polanie w Osadzie Puszczańskiej czeka ognisko, grill oraz gry i zabawy dla najmłodszych. O godz. 14.14 wyjazd w drogę powrotną do Sochaczewa, gdzie ciuchcia dociera o 15.20. Bilety do nabycia w kasie jednostki w Sochaczewie już od godziny 8:00.

Cennik:
27 zł – bilet normalny,
21 zł – bilet ulgowy,
9 zł – bilet dla dzieci do 4 lat,
11 zł – bilet rowerowy.

2. Będzie więcej ścieżek rowerowych w Łomiankach
Na drodze z Warszawy do Puszczy Kampinoskiej powstają kolejne ścieżki rowerowe. Władze Łomianek właśnie ogłosiły podpisanie umowy na wybudowanie kolejnego odcinka ścieżki wzdłuż ul. Warszawskiej. Obecnie biegnie ona przez centrum miasta, a po zrealizowaniu kontraktu zostanie wytyczona między ulicami Lwowską i Brukową. Co ważne, kolejne inwestycje są w planach – nie tylko w Łomiankach (patrz mapa), ale i w Warszawie (mowa przede wszystkim o ścieżce wzdłuż ul. Pułkowej). Jeśli te wszystkie plany zostaną zrealizowane, będzie można dostać się z centrum Warszawy do Puszczy wzdłuż Wisły niemal wyłącznie po ścieżce rowerowej (wyjątkiem będzie sama końcówka do Dziekanowa Leśnego, ale tu ruch drogowy jest stosunkowo niewielki).

3. Wypożycz rower w Kampinosie
Osoby chcące pośmigać na rowerze, ale niemające własnych „dwóch kółek” właśnie zyskały możliwość ich wypożyczenia, i to w zachodniej, dzikszej części Puszczy. Właśnie ruszyła wypożyczalnia rowerów w Kampinosie. Działa przy ul. Szkolnej i jest czynna 7 dni w tygodniu od 10:00 do 22:00.

4. Smart city w Modlinie coraz bardziej realne
Początkowo wydawało mi się, że ta inwestycja nie ma szans, ale wychodzi na to, że staje się coraz bardziej realna. Mowa o wybudowaniu dużego kompleksu mieszkalno-biurowego (zwanego górnolotnie smart city) w miejscu Twierdzy Modlin. Właściciel tego terenu zapowiada budowę największego w tej części Europy centrum kongresowego, dwóch hoteli, osiedla mieszkaniowego oraz powierzchni biurowych i usługowych. Te ambitne plany są kroczek bliżej realizacji – właśnie wybrano firmę doradczą, która opracuje dla tej inwestycji studium wykonalności.

5. Jeszcze więcej handlu wokół Puszczy
Goście powracający z Puszczy do stolicy będą mieli jeszcze jedno miejsce na zrobienie zakupów „po drodze”. W miejscu skrzyżowania trasy mostu Marii Skłodowskiej-Curie z trasą na Gdańsk właśnie rusza budowa „Galerii Młociny”. Uświadczymy tu dziewięciosalowe kino, klub fitness i 220 sklepów, a także lodowisko na dachu. Obiekt ma zacząć działać w 2018 roku i… z pewnością jeszcze bardziej zwiększy korki w tej okolicy.

środa, 4 maja 2016

Wukadki do Kampinosu nie będzie. Ale będzie szybki autobus?

BRT w Brazylii (fot. Wikipedia)
Już od paru lat piszę tu o pomyśle władz Mazowsza oraz okołokampinoskich samorządów na wybudowanie kolejki, która miałaby łączyć warszawskie Bemowo z Lesznem, Kampinosem i Sochaczewem. Nastąpił tu nagły zwrot akcji!

Specjaliści z Politechniki Warszawskiej właśnie ukończyli studium wykonalności tego przedsięwzięcia i doszli do wniosku, że kolejka wcale nie jest dobrym rozwiązaniem. Zamiast tego zarekomendowali… poprowadzenie szybkich autobusów, tzw. BRT. Ich trasy biegłyby z Bemowa specjalnie wydzielonym pasem, generalnie wzdłuż drogi 580, przy czym na niektórych odcinkach biegłaby ona nowym śladem. Co ważne, specjaliści z PW rekomendują, by autobusy miały rozwidlenia do okolicznych miejscowości.

Dodajmy, że przedsięwzięcie jest dopiero na etapie studium wykonalności. Wciąż nie wiadomo np., kto miałby sfinansować całą tę „imprezę”.

Więcej o tym pomyśle można przeczytać na portalu „Transport Publiczny”. Od siebie dodam tylko tyle, że ja temu projektowi nie kibicuję. Oznacza on po prostu tyle, że po południowej stronie Puszczy Kampinoskiej będzie powstawało kilka razy więcej budynków niż obecnie. Dla lasu nic dobrego z tego nie wyniknie.